2020-ban, a koronavírus-járvány világában a távmunka és a rugalmas munkaidő az új valóság. Májusban az amerikai munkaerő 35,2 százaléka dolgozott otthonról, és hogy a szám még egyértelműbb legyen: a feladataikat bárhonnan elvégezni képes személyek 71,7 százalékáról van szó.
Az átállás azonban nem problémamentes. Sok kisvállalatnál általában a Google az alapja mindennek, és szerencsére vannak már jó mobileszköz-kezelő (mobile device management, MDM) szoftverek is.
Ennek ellenére pont a szoftverek jelentik az egyik problémát. Mennyire könnyű használni őket, amikor távmunkában dolgozunk? A számítási felhő sokat segít, mert a frissítések garantáltan folyamatosak, és a telepítés sem bonyolult.
A „hozd magaddal a saját készüléked” (bring-your-own-device, BYOD) működő gyakorlat, segít az IT-költségvetés racionalizálásában, az alkalmazottak gördülékenyebb munkavégzésében. Annál jobb, ha minél kevesebbre van szükség, mert képzeljük el, micsoda káosz alakulhat ki, ha a sok appot, titkosított adatot stb. ezer és egyféle laptopon, okostelefonon, tableten használják. Megbolondulunk, ha nem kapcsoljuk össze, nem integráljuk őket hatékonyan.
A konzisztencia alap – ne kelljen senkinek jelszavak után keresgélnie, e-mailfiókot konfigurálnia órákig, vagy létfontosságú appokat ideiglenesen nélkülöznie. Egy jó MDM szoftver ebben is hasznos, és ha megoldódott a felhőben való tárolás, géphibák stb. a távolból is könnyen orvosolhatók, és a feladatok persze másnak is kioszthatók.
MDM szoftverekkel a programfrissítésektől kezdve jelszavak biztonságossá tételéig, az elvesztett készülékekről történő adatmentésig, minden központosítható. Mondjuk, ha a virágkézbesítés a cég elsőszámú profilja, ilyen szintű integrációra nyilván nincs szükség. Azaz, pontosan kell tudnunk, mi nélkülözhetetlen, és a jövőben merre terjeszkedjünk.
Valószínűleg az összes alkalmazott iPhone-ján nincsenek üzleti titkok, viszont, ha a készüléket ellopják, a cég és ügyfelei titkok nélkül is bajba keveredhetnek, például sok kliens adatai kerülhetnek illetéktelen kezekbe. A jelszó cserélgetése, a készülék lezárása, a felesleges adatok eltávolítása, biztonsági szempontból mind nagyon fontos.
Mindez csak néhány lépés, viszont ezek után valószínűleg már nyugodtabb, folyamatosabb a távmunka.