A Tesla egyes autóiban felhagy a radarokkal, önvezető járművei ezentúl teljesen kamerákon fognak alapulni – jelentette be Elon Musk cége. Az érintett kocsik, az Észak-Amerikában értékesített Model 3 szedán és a Model Y járművek eddig radarérzékelőkkel működtek.
A bejelentés azt jelenti, hogy a Tesla az első nagyobb önvezető-autógyártó, amely csak a gépi látást használja. A többi fejlesztő a lidar, a radar és a kamerák valamilyen kombinációját alkalmazza.
Ők azért választják a viszonylag drága lidar- és radarérzékelőket az olcsó kamerák mellé, mert együtt több információt szolgáltatnak, és a vezetés is biztonságosabb. Ezek a cégek úgy vélik, hogy így jutunk el leghamarabb a teljesen önvezető járművekig, és utána már lehet csökkenteni az árakat. A csak kamerák alkalmazása mellett érvelők szerint viszont, mivel az ember a szemének köszönheti a biztonságos vezetést, a mesterséges intelligenciának is ugyanígy kell tennie.
A radarok mellőzése a Teslánál egyelőre csak az Egyesült Államokban forgalmazott, és a két legnépszerűbb modellre (Model 3, Model Y) vonatkozik. A technológián a tapasztalatokból leszűrt információk alapján finomítani fognak, és a Model S-en, Model X-en, valamint az USA-n kívülre szánt járműveken csak utána változtatnak.
A Tesla Vision nevű nyolckamerás rendszer az Autopilot vezetőtámogatónak szolgáltat szenzorikus inputokat, például a sávokra vonatkozó adatokat, vagy a teljes önvezetéssel kapcsolatos frissítéseket. Ez teszi lehetővé az automatikus parkolást, érzékeli a többi járművet, felel a stoptáblák előtti lassításért, és automatizálja a vezetést az autópályán. Az átalakítás alatt ezeket a funkciókat vagy korlátozzák, vagy kikapcsolják.
„Ha a radar és a látás nem ért egyet, melyiknek hiszünk?” – tette fel Musk a változást előkészítő kérdést egy áprilisi tweetben, majd gyorsan meg is válaszolta: „mivel a látás sokkal pontosabb, ezért sokkal jobb, ha szenzorfúzió helyett megduplázzuk.”
A techguru szerint a Tesla Vision lehetővé teszi, hogy járműveik 2021 vége előtt tényleg teljesen autonómak lesznek. (Erre azonban ne vegyünk mérget, mert a múltban már többször bejelentett látványos, aztán későbbre halasztott céldátumokat.)
Amennyiben a Tesla eléri a célját (nem a dátummal, hanem a technológiával), és a járművek az új rendszerrel tényleg biztonságosan működnek, megváltozhat az önvezető autók fejlesztési iránya.