Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Gépi segítséggel környezetbarátabb lesz a légi közlekedés

2021. július 05. - ferenck

A kereskedelmi célú légi közlekedést nagyon megviselte a koronavírus-járvány. Az iparág gyors talpra állása a tevékenységek finomhangolásától, optimalizálásától is függ. A mesterségesintelligencia-technológiák előretörése várható, ebben a szektorban is egyre több területen jutnak szerephez.

A FedEx a Reliable Robotics-szal közösen fejleszt szállítmányokat nehezen megközelíthető területekre eljuttató önvezető Cessna repülőket. A kaliforniai Merlin startup kicsi autonóm gépekből tervez szállításban és tűzoltásban segédkező flottát létrehozni. Mindeközben folyamatosan nő a drónos szállítószolgáltatásokat kínáló és a légügyi hatóságok engedélyére váró vállalkozások száma.

Az Alaska Airlines bejelentette, hogy az Airspace Intelligence Flyways rendszerével fogja a repüléseket irányítani. A mesterséges intelligenciával működő rendszer rossz időjárási viszonyok, korlátozott légterek és zsúfolt kifutópályák okozta problémák kezelésében segít.

repulesi_utvonalak.jpg

A Flyways kiértékeli az időjárási adatokat, szövetségi légterek lezárásait, az összes tervezett és aktív amerikai járatot, hogy megtalálja az úti cél eléréséhez ideális útvonalat.

Tavaly hat hónapig tesztelték. Ebben a periódusban az alaszkai diszpécserek a rendszer ajánlásainak harmadát fogadták el. Számokban kifejezve: a repülések 63 százalékát átlagosan 5,3 perccel rövidítették le így. Összesen kb. 480 ezer gallon (közel kétmillió liter) üzemanyagot spóroltak meg, amellyel a légitársaság széndioxid-kibocsátását 4600 tonnával csökkentették.

A Flyways folyamatosan monitorozza a levegőben tartózkodó valamennyi repülőgép útját. A humán diszpécsereknek színkódos figyelmeztetéseket küld. A vörös fény az útvonal időjárási és biztonsági okok miatti újratervezését jelenti. Zöld fénnyel jelzi, ha az újratervezés energiatakarékos. A rózsaszín a korlátozott légtér elkerülésére figyelmeztet.

Az Alaska Airlines a tesztperiódus után közölte, hogy elégedett az Airspace Intelligence termékével, és többéves szerződést kötöttek.

Mivel az autókkal és a kamionokkal ellentétben, a repülőgépek egyelőre biztosan nem lesznek elektromosak, a belátható jövőben kell valamit kezdeniük a repüléshez használt szénalapú üzemanyagokkal. A Flyways példája szépen szemlélteti, hogy az MI ebben is segít.

A széndioxid-kibocsátás csökkentésével mindenki jól jár.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr2916610404
süti beállítások módosítása