A kereskedelmi célú légi közlekedést nagyon megviselte a koronavírus-járvány. Az iparág gyors talpra állása a tevékenységek finomhangolásától, optimalizálásától is függ. A mesterségesintelligencia-technológiák előretörése várható, ebben a szektorban is egyre több területen jutnak szerephez.
A FedEx a Reliable Robotics-szal közösen fejleszt szállítmányokat nehezen megközelíthető területekre eljuttató önvezető Cessna repülőket. A kaliforniai Merlin startup kicsi autonóm gépekből tervez szállításban és tűzoltásban segédkező flottát létrehozni. Mindeközben folyamatosan nő a drónos szállítószolgáltatásokat kínáló és a légügyi hatóságok engedélyére váró vállalkozások száma.
Az Alaska Airlines bejelentette, hogy az Airspace Intelligence Flyways rendszerével fogja a repüléseket irányítani. A mesterséges intelligenciával működő rendszer rossz időjárási viszonyok, korlátozott légterek és zsúfolt kifutópályák okozta problémák kezelésében segít.
A Flyways kiértékeli az időjárási adatokat, szövetségi légterek lezárásait, az összes tervezett és aktív amerikai járatot, hogy megtalálja az úti cél eléréséhez ideális útvonalat.
Tavaly hat hónapig tesztelték. Ebben a periódusban az alaszkai diszpécserek a rendszer ajánlásainak harmadát fogadták el. Számokban kifejezve: a repülések 63 százalékát átlagosan 5,3 perccel rövidítették le így. Összesen kb. 480 ezer gallon (közel kétmillió liter) üzemanyagot spóroltak meg, amellyel a légitársaság széndioxid-kibocsátását 4600 tonnával csökkentették.
A Flyways folyamatosan monitorozza a levegőben tartózkodó valamennyi repülőgép útját. A humán diszpécsereknek színkódos figyelmeztetéseket küld. A vörös fény az útvonal időjárási és biztonsági okok miatti újratervezését jelenti. Zöld fénnyel jelzi, ha az újratervezés energiatakarékos. A rózsaszín a korlátozott légtér elkerülésére figyelmeztet.
Az Alaska Airlines a tesztperiódus után közölte, hogy elégedett az Airspace Intelligence termékével, és többéves szerződést kötöttek.
Mivel az autókkal és a kamionokkal ellentétben, a repülőgépek egyelőre biztosan nem lesznek elektromosak, a belátható jövőben kell valamit kezdeniük a repüléshez használt szénalapú üzemanyagokkal. A Flyways példája szépen szemlélteti, hogy az MI ebben is segít.
A széndioxid-kibocsátás csökkentésével mindenki jól jár.