Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Csak biztos kezű autósok használhatják a Tesla önvezető szoftverét?

2021. december 06. - ferenck

A Tesla önvezető autójának lehetőségei több problémát felvetettek már. A cég most a vezető képességeit megítélő algoritmust telepít a rendszerbe, és az algoritmus fogja eldönteni, hogy rendelkezünk-e a teljes önvezető szoftver használatához szükséges adottságokkal.

A szoftver legújabb változatát csak biztonságos vezetők használhatják, a bétaváltozatot kétezren tesztelték.

tesla_4.jpg

A szoftvert, megnyomva egy gombot a műszerfal képernyőjén, kérhetjük. Ezt követően az autó öt tényezőről gyűjt adatokat: ezer mérföldenkénti összeütközésre figyelmeztetésről, erőteljes fékezésekről, túl határozott (agresszív) fordulásokról, biztonságosnak egyáltalán nem nevezhető követésekről (amikor a követési távolságnormákat nem tartottuk be), az önvezető funkció kikényszerített kikapcsolásáról (amikor az autó megállapítja, hogy a sofőr nem figyel).

Azok a fogyasztók, akik egy héten keresztül magas biztonsági pontszámot érnek el, használhatják a teljes önvezetés bétaváltozatát. A szoftverrel a Tesla-jármű magától fékez a közlekedési lámpáknál, és azt is eldönti, hogy mikor változtat sávot.

tesla0_2.jpg

A legtöbb vezető 80 körüli biztonsági pontot ért el. Mindent láthatnak az appban, az app viszont nem feltétlenül pontosítja a bétaváltozathoz szükséges pontszámot.

Az amerikai Szállításbiztonsági Szervezet szerint felelőtlenség a „teljes önvezetés” kifejezés használata, míg egy másik, nemzetközi szervezet autonómia-szempontból a második kategóriába sorolta a Tesla rendszerét, azaz a humán vezetőnek folyamatosan figyelnie kell rá. A Nemzeti Autópálya Forgalombiztonsági Hivatal közben tizenegy balesetben vizsgálja a szoftver felelősségét.

A technológia folyamatos fejlesztés alatt áll, és a való világbeli vezetés közben adódó több problémás esetről egyáltalán nem tudni még, hogy önvezető szoftverek képesek-e azokat kezelni, vagy sem. Sok nagyvállalat azért alkalmaz biztonsági sofőröket, hogy ezekben az esetekben, kvázi laboratóriumi környezetben tesztelje a rendszereket.

Velük ellentétben, a Tesla valódi utakon, legjobb vezetőivel teszteli az önvezető szoftvert. Kérdés persze, hogy a pontozás mennyire felel meg a valóságnak. Az mindenesetre nem rossz, hogy a tömeges méretben egyelőre még nem bizonyított technológia legkockázatosabb funkcióit csak a legbiztosabb kezű vezetők használhatják. Személyeket nem bizonyított technológia tesztelésére alkalmazni viszont mindig kockázatos.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr9916716490
süti beállítások módosítása