A hanggal működtetett okostelefonokkal nagyon fontos, és eddig többé-kevésbé figyelmen kívül hagyott réteget céloznak meg Afrika Szaharától délre fekvő részein – több tízmillió személyt, akik nem tudnak írni, olvasni.
A helyileg fejlesztett és összeszerelt, 92 dolláros elefántcsontparti Szuperfon hangasszisztenssel működik, az reagál az utasításokra. A készüléket azért tervezték, hogy az érintettek a hétköznapi feladatokat kivitelezhetőbbnek érezzék, jobban megértsenek dokumentumokat, eredményesebben kommunikáljanak kormányzati ügynökségekkel, tudják kezelni a bankszámlájukat. Elefántcsontpart kb. negyven százaléka analfabéta.
Szintén fontos szempont, hogy ezek a személyek leküzdjék a csúcstechnológiákkal szembeni előítéleteiket, frusztrációikat.
A Ceco cég termékének használója tizenhét helyi és ötven, más afrikai országban beszélt nyelv közül választhat. A fejlesztők ezer fölé szeretnék növelni a nyelvek számát, amellyel a kontinens felét lefednék. Munkájukat mintegy háromezer önkéntes támogatja.
„Sok szervezetnél elsődleges cél az analfabéták megtanítása az írásra-olvasásra, és csak utána jön a technológia, mert ahhoz mindkettőt pontosan kell használni. Mi kihagyjuk az írást-olvasást, és egyből be akarjuk őket kapcsolni a gazdasági és a társadalmi életbe” – nyilatkozta Alain Capo-Chichi, a Ceco benini elnöke.
Az ENSZ 2016-os, utolsó ilyen felmérése alapján, a világ 750 millió felnőtt analfabétájának 27 százaléka Afrika Szaharától délre fekvő részein él. A kontinensen közel kétezer nyelvet beszélnek, egyiket-másikat több tízmillióan, és nemcsak egymás között, hanem más etnikumokkal is azon kommunikálnak. Egyes nyelvek viszont lényegében csak szűk közösségekben használt dialektusok.
Az alacsony számok és/vagy a gazdasági befolyás hiánya miatt a fejlesztők általában figyelmen kívül hagyják ezeket a kis nyelveket, míg másokra már dolgoztak ki hangasszisztens-alapú megoldásokat. A Ceco nincs egyedül, a ghánai Mobobi például a helyi twi nyelvre fejlesztett asszisztenst (Abena AI), míg a Mozilla a Kelet-Afrikában közel százmillió személy által beszélt szuahélira dolgoz ki hasonló megoldást.
Egyes helyi telekommunikációs szakértők szerint viszont nincs szükség asszisztensekre, mert egyes alkalmazások, például a WhatsApp hangüzenet-szolgáltatása megoldja a problémák zömét. Új telefon helyett bármilyen okostelefonra telepíthető szoftverek kellenének, helyi nyelvekkel – vélik.