Stephen Thaler, a St. Louis-i (Missouri állam) Imagination Engines alapító-főmérnöke, ismert számítástudományi szakember január tizedikén Washington D.C.-ben, egy szövetségi bíróságon kérelmezte, hogy mesterségesintelligencia-rendszerét illessék meg az általa készített művészi alkotásokért járó szerzői jogok.
Egy tavaly júniusban megindított perben, tárgyalás előtti győzelem reményében, a fővárosi bíróságtól el szeretné érni az Egyesült Államok Szerzői Jogi Hivatala döntésének megsemmisítését, melynek értelmében kreatív munkákkal csak akkor járnak jogdíjak, ha ember az alkotó.
A témában ez az egyik első ügy, de a mesterségesintelligencia-alapú kreatív rendszerek, programok és alkalmazások, mint a ChatGPT, a DALL-E és a többiek gyors elterjedésével a jövőben rengeteg hasonló pereskedés, jogorvoslat várható.
Thaler ügyvédei szerint a probléma pénzügyi szempontból is fontos, míg egy-két éve ez nem volt még ennyire egyértelmű. Állításuk alapján a mesterséges intelligenciával létrehozott művészet védelme elősegítené a szerzői jogi törvény céljainak érvényesítését, és egy évtized múlva bizarrnak fog tűnni, hogy ezekért kell most pereskedni.
A Szerzői Jogi Hivatal nem fogadja el az ügyvédek álláspontját.
Thaler a világ tizennyolc joghatóságánál külön-külön igyekszik elérni rendszere jogi védelmét, de eddig (USA, Egyesült Királyság, EU, Ausztrália) nem ért el eredményt. Egy brit bíróság márciusban tárgyalja az ügyet.
Már 2018-ban is szerzői jogi védelmet kért a Creativity Machine rendszere által generált „A Paradicsom új bejárata” képhez, amelynek alkotója a beadvány szerint a rendszer volt. A beadványt az érvényben lévő törvényre, bírósági precedensekre, a szervezet gyakorlatára és a humán alkotó hiányára hivatkozva, tavaly februárban utasította vissza a Szerzői Jogi Hivatal.
Thaler szerint a hivatal rosszul értelmezi a szerzői jogi törvényt, és a döntést idejétmúlt bírósági precedensek alapján hozták. A kreativitásra a hagyományok alapján romantikusan és emberközpontúan gondolnak – állítja.