Ha a nagyvállalatok többsége jobbra lép, akkor az Apple balra tart, és fordítva. Bevételei zömét eszközei eladásával generálja, a hardver életre keltéséhez a szoftverrel való nagyon szoros integrációjára van szükség. Az almás cég ebben is különbözik a többi nagytól, és ezek a különbségek kvázi kötelezővé teszik, hogy a generatív MI-ről is másként gondolkozzon. (A második ábrán az Apple 2022-es bevételeinek eloszlása látható – a szolgáltatásokkal szemben, egyértelműen az eszközöké a főszerep.)
Technológiáit közismerten nagyon óvja, MI-fejlesztésekre viszont nem helyezett akkora hangsúlyt, mint a többiek. A Siri úttörő termékként indult, de az Alexa és a Google Asszisztens jobbnak bizonyult, aztán a ChatGPT őket is háttérbe szorította.
A cég az utóbbi években ugyan publikált tanulmányokat a generatív MI-ről, legújabb termékeivel azonban nem emeli ki, nem teszi középpontba a technológiát, miközben legfőbb riválisai nem győzik egymást felülmúlni a versenyfutásban: a Microsoft az OpenAI-ba fektetett, utóbbi nyelvtechnológiáját a Bing keresőbe, képmodelljeit az Azure felhőszolgáltatásba integrálta. A Google a LaMDA nyelvmodellen alapuló Bard chatbottal igyekszik majd javítani a keresést. A Meta ugyan nem fejlesztett még „zászlóshajó-terméket”, a LLaMA és a korlátozott mértékben nyílt forrású LLaMA 2 viszont egyaránt felkeltette a szélesebb érdeklődést.
Apple-dolgozók névtelenül arról beszéltek, hogy a cég hogyan próbálja kihasználni a chatbotok körüli hype-ot.
Nagy nyelvmodellekhez (large language models, LLM) dolgoztak ki keretet, és saját chatbotot fejlesztettek, de az Apple GPT szigorúan belső felhasználásra készült. Ez is jelzi, hogy az iPhone-gyártó milyen óvatosan viszonyul az okostelefonok megjelenése utáni idők „legforróbb” technológiai trendjéhez.
Az Apple generatív MI-vel kapcsolatos tevékenysége a Google JAX gépitanulás-keretére épülő Ajax rendszerre összpontosít. Az Ajaxot használó kislétszámú csoport 2022 végén fejlesztette az Apple GPT-t, amelyet a cég alkalmazottai is csak speciális engedéllyel használhatnak.
A chatbotot termékek prototípusának elkészítéséhez, szövegek és kérdés-felelet anyagok összefoglalására használják. A vállalat mérnökeinek tilos az outputok alapján fogyasztói termékeket fejleszteni.