Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

A telefonáló robot elhiteti velünk, hogy a testvérünk

2019. április 16. - ferenck

A mai telefonhívások kb. harmada robothívás. Automatizált szerkezetek kezdeményezik, amelyeket úgy programoztak, hogy válasz esetén előzetesen felvett szöveget mondjanak el.

Szakértők szerint az idegesítő hívások újabb fejlődési szinthez közelítenek. A következő lépés, amikor csalók személyek hangját utánzó mesterséges intelligenciákat felhasználva, elhitetik velünk, hogy családtag vagy barát a hívásindító fél, ráadásul a megjelenő szám is az övé.

robocall.jpg

Egyelőre a hangot ipari mennyiségben még nem tudják tökéletesen utánozni, a VoIP (Voice-over-IP) szolgáltatásokról, például Skype-ról kezdeményezett hívásoknál viszont bármilyen számkombináció megadható. A csaló tudja, hogy ismerős számot nagyobb valószínűséggel felveszünk, mint ismeretlent.

Tarum Wadhwa, a Day One Insights techtanácsadó cég alapítója szerint idegeneknek is könnyű kideríteni, hogy ki áll közel hozzánk, és a telefonszámokat sem nehéz beszerezniük. Hosszú esztendők biztonsági rései, adatlopásai, közösségimédia-felületeken kiszivárgott információi alapján előbb-utóbb összeáll valakiről a puzzle.

robocall0.jpg

„Idővel olyan lesz, mint a Photoshop, annyira könnyű, elterjedt és ismert, hogy nem fogjuk visszakövetni, hogyan használják személyek ellen. Könnyen el tudom képzelni, hogy a hangutánzó technológiákat zavarkeltésre, zsarolásra használják, könnyebb és pontosabb lesz velük a csalás” – magyarázza Wadhwa.

Több startup dolgozik hangokat manipuláló technológiákon, mások pedig mesterséges intelligenciával generálnak, például valódi emberekhez hasonlóan gúnyolódó géphangokat.

A Google tavaly mutatta be az MI által működtetett Duplex asszisztenst. Úgy beszélhetünk le vele vacsorafoglalásokat, hogy nem tudjuk: a vonal másik végén nem élő ember válaszol. A technológia döbbenetesen élethű, idővel telefonon egyre nehezebben fogjuk megkülönböztetni a robot- és az emberi hangot.

A folyamat következményeként elmosódhatnak az automatizált és az autentikus telefonbeszélgetések közötti határok.

Alex Quilico, a robothívásokat elhárító YouMailIf app mögötti cég igazgatója szerint egyelőre azonban nem kell aggódnunk.

„Ma még nagyon sok munka egy kamu számítógépes hang kidolgozása. Ha valakiével azonosat akarok, egy csomó speciális hangmintára van szükségem hozzá: speciális fonémákat stb. kell kiejtenie stb., majd az összegyűjtött anyagon be kell tanítani egy számítógépes modellt” – nyilatkozta.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr414762338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása