Köztudott, hogy reklámcégek árgus szemekkel figyelik online mozgásainkat.
A Mozilla különleges trükkel nehezítené meg az internethasználók magánszféráját (privacy) egyre jobban veszélyeztető, adatainkat folyamatosan gyűjtögető hirdetők tevékenységét. A cég stratégiát váltott, felhagyott a reklámozók megakadályozásával, helyette mostantól a megtévesztésükre helyezi a hangsúlyt.
A Track THIS kísérleti projekt lényege, hogy az adataink után kutakodók irdatlan mennyiségű hamis információt kapnak, amivel értelemszerűen semmiféle reklámot nem tudnak személyre szabni (az adott felhasználó valódi személyére legalábbis biztosan nem), mert hiába munkálkodtak profilunk aprólékos felépítésén, az új adatokkal összezavarodik a kép.
A felhasználó inkognitóban ténykedik, négy ma nagyon trendi alteregó közül választhat hozzá – lehet fiatal hipszter, újgazdag, a világvégét váró személy, vagy véleményvezér (influencer). Döntésünk után megnyílik száz fül, a speciális karakterhez készített honlapokkal. Az összes fül letöltése több percbe telhet, az azt követő élmény egy kicsit olyan, mintha valaki más tudatával vennénk részt személyes „utazáson.”
A Track THIS az mschf (mischief, bajkeverő) stúdió és a Firefox legújabb böngészőjét, a Quantumot népszerűsítő Firefox közös fejlesztése.
„Ezek a követők és weboldalak termékké alacsonyítják a felhasználót, nem személyként kezelnek minket. Zsigeri választ akartunk adni, hogy a user megint érezze a böngészés feletti kontrollt” – nyilatkozta Daniel Greenberg, a mschf stratégiai igazgatója.
Az új eszköz a bannereket és pop-up anyagokat eltávolító hirdetésblokkolók és a böngészéseink nyomon-követését megakadályozó pixelblokkolók melletti alternatíva. Ha az előbbieket intenzíven használjuk, valójában nincs is szükségünk rá.
Greenberg a véleményvezérrel kezdte, és az első hét napban olyan hirdetéseket kapott, amikhez az égadta világon semmi köze nem volt: női fehérneműről, sminkről, bőrápolásról stb. Elmondása alapján soha nem nézett ilyen oldalakat.
„Mindig izgatott az ötlet, hogy hirdetéseken keresztül más személyiségeket vegyek fel. Érdekes gondolat, hogy az interneten valaki másnak adjuk ki magunkat” – fűzte hozzá.