A Porsche német autógyártó összeállt a légjármű-ipar egyik óriásával, a Boeinggel. Az együttműködés célja elektromos meghajtású luxus repülőautó építése. A vertikális fel- és leszállásokra (vertical takeoff and landing, VTOL) képes, dúsgazdagoknak készülő gép gyors és elegáns, remek szolgálatokat tehet a nagyvárosi dugóktól, közlekedési káosztól frusztrált személyeknek.
Nincsenek egyedül, sőt, már többen (kb. tucatnyi vállalat, köztük az Uber) bejelentettek hasonló terveket, tettek közzé meghökkentő ötleteket, hogy ki akarják aknázni a kockázatos, potenciálisan veszélyes városi légimobilitás-piacot.
Másokkal összehasonlítva, a Boeing több forrással és nagyobb mérnöki tapasztalatokkal rendelkezik, ezért nem lenne meglepő, ha először nekik sikerülne, bár a másik repülőgép-gyártó óriás, az Airbus szintén tervez repülőtaxi-hálózatot. 2018-ban be is mutatta Vahana eVTOL nevű (a Boeing koncepciójához nagyon hasonló) tesztgépét.
A két nagyvállalat keresi az együttműködés módjait, de a másokkal való közös munkát is tanulmányozza. Nemzetközi csoportot akarnak létrehozni a városi légi mobilitás vizsgálatára – prémiumkategóriás járművek piaci lehetőségeit, lehetséges felhasználási módjaikat kívánják elemezni.
„A Porsche bővítené sportautó-gyártói tevékenységét, a prémium mobilitás vezető márkájává szeretne válni. Hosszabb távon, az utazás harmadik dimenziójában is érdekeltek lennénk” – nyilatkozta a vállalatot vezető Detlev von Platen.
A Porsche brand-hez jól passzoló „prémium” kifejezés egyértelműen jelzi, hogy a repülőautó tényleg nem a tömegeknek készül. Az elektromos repülőtaxikban, taxihálózatokban gondolkozó más cégek viszont a lakosság szélesebb spektrumát próbálják megcélozni, mert szerintük nagyon sokan megengedhetik maguknak a jegyvásárlást.
A német gyártó elképzelése közelebb áll a valósághoz. Mivel nemcsak járműveket fejlesztenek, hanem infrastruktúrát (leszállóhelyeket, töltőállomásokat stb.) is ki kell alakítani hozzájuk, egyértelmű: használatukat (legalábbis eleinte) csak a tehetősek engedhetik majd meg maguknak.
A Porsche és a Boeing mellett a Boeing Aurora Repüléstudomány leányvállalata is részt vesz a fejlesztésekben. Az Aurora jelenleg az első elektromos repülőgépét teszteli. A pilóta nélküli jármű a cég manassasi (Virginia állam) tesztterepén vertikálisan felszállt, pár másodpercet lebegett a levegőben, majd landolt.
A járművek rövid távokat tennének meg nagyvárosok légterében, és a Boeing közölte: a következő tesztek kimerítőbbek, szélesebb körűek lesznek. A szárnyak tevékenységét, a fel- és leszállás közötti repülést, a felszállásról előrehaladó módra váltást is fogják vizsgálni.