A lemezipar legnagyobb üzleti és legtöbb kiadót tömörítő vállalkozása, az UMG (Universal Music Group) tavaly szólította fel az Apple Musicot és a Spotify-t, hogy blokkolják felvételeit az azokat letöltő mesterségesintelligencia-fejlesztők elől, illetve MI-vel generált UMG-szerződéssel védett anyagok eltávolítását indítványozta a YouTube-nak és a Spotify-nak.
Áprilisban kétszáznál több zenész szólította fel a streaming-szolgáltatókat és az MI-fejlesztőket, hogy fejezzék be munkáik ingyenes használatát modellek gyakoroltatására.
Az UMG legnagyobb versenytársa, a képzeletbeli dobogó második helyét elfoglaló és 2023-ban a piac huszonhárom százalékát uraló Sony Music Group májusban lépett (az UMG részesedése harminckét százalék). Bejelentette, hogy MI-fejlesztők a csoport szellemi tulajdonához tartozó zenéken engedély nélkül tanítottak be modelleket, és a cég által birtokolt média- és más adatok bármilyen gyűjtése sérti a szerzői jogokat. Egyelőre nem derült ki, hogy a fejlesztők valóban jogsértő tevékenységet követtek-e el.
A Sony levélben is értesítette őket, és a tiltás dalszövegekre, zenei videókra, albumokra egyaránt kiterjed: „nem használhatók bármilyen MI-rendszer gyakoroltatására, fejlesztésére, kereskedelmi forgalmazására.”
Több mint hétszáz fejlesztő és streaming-szolgáltató kapta meg a levelet. A fejlesztőknek meg kell mondaniuk, milyen munkákat használtak modellek trenírozására. A felszólítottak között szerepel a Google, a Microsoft, a szövegből zenét generáló appok, a Suno és az Udio mögötti vállalatok.
A streaming-szolgáltatóktól (köztük az Apple-től és a Spotify-tól) felhasználási szabályzatuk módosítását kérték, hogy senki ne használhassa a platformokat a Sony szellemi tulajdonának gyűjtésére. A kiadó viszont fenntartja magának a jogot, hogy bizonyos fejlesztőknek engedélyezze anyagai oktatási gyakorlóadatként történő használatát. Ha meg akarnak egyezni, e-mailen vegyék fel a kapcsolatot a Sonyval – áll a közleményben.
Nem véletlen a lemezipari nagyágyú figyelmeztetésének időzítése. Az MI-vel generált zenék minősége mostanában kezdi elérni a mainstream közönség ingerküszöbét, és a jövőben nyilvánvalóan még jobbak lesznek, tehát komoly bevételek jöhetnek össze belőlük.